Presentatievaardigheid

Oorspronkelijk leren presenteren

Wil je als scholier, teamlid of leidinggevende in een presentatie jezelf zijn? Hoe stem je op je toehoorders af en bestendig je zo de aandacht van je publiek? Hoe zet je de presentatieruimte naar je hand? Waar zit jouw oorspronkelijkheid? Presentatievaardigheid I en II zijn een sprankelende uitdaging je timing, losheid, focus en zeggingskracht te onderzoeken.

Stel je voor dat je de inhoud van je presentatie loslaat en met een sterk verhaal als oefenmateriaal werkt, alsof het een podium-act betreft. Vervolgens zoom je ambachtelijk op elementaire presentatievaardigheden in. Presentatievaardigheid I en II zijn een activerende brainwash, die handvatten en inzicht in de kunst van het overdragen geven. Door uitvergroting ervaren zowel performers als publiek speels waarom iets werkt. Beiden leren efficiënt aan eigen knoppen te draaien en wederzijds betrokken te zijn.

Wat ga je doen in Presentatievaardigheid I?

  • Oorspronkelijk leren presenteren in de vorm van een podium-act
  • Presentatievaardigheid met dramavaardigheid trainen
Hoe verloopt deze workshop?
  • Kennismaken met een presentatiestructuur aan de hand van een verhaal
  • Thema’s en bedoelingen herkennen en kiezen, en je materiaal ordenen
  • De ruimte waarin je performt naar je hand leren zetten
  • Spelen met rollen en stijlen
  • Repeteren, performen en kijken naar elkaar, applaus krijgen en geven
  • Feedback ontvangen aan de hand van de rubric dramavaardigheid

Wat ga je doen in Presentatievaardigheid II?

  • Afzonderlijke vaardigheden trainen zoals ruimtegebruik, houding, stem, contact/interactie, focus, dynamiek, inzet van attributen en duo-presentatie
Hoe verloopt deze workshop?
  • Opwarming van je lijf als instrument en op deelvaardigheden inzoomen
  • Uit workshop I individuele tops en tips halen
  • Twee te trainen vaardigheden kiezen en daarmee aan de slag gaan
  • Vaardigheidsgericht presenteren
  • Met de rubric presentatievaardigheid feedback ontvangen

Welke vaardigheden worden behandeld?

  • structuur, thema-bedoeling-noodzaak, spanningsboog, beeldspraak, rol, stijl en vorm, ruimtegebruik en decor-denken, spelen met de vierde wand, uitvergroting, timing en focus, samenspel (Presentatievaardigheid I)
  • alle deelvaardigheden (Presentatievaardigheid II)

Voor wie en met welk doel zijn de workshops bedoeld?

  • Voor jongeren op school (scholieren, studenten) en teams die zich willen ontwikkelen op het gebied van presentatievaardigheid, eigenheid en zeggingskracht. 

Wat kost de workshop en hoe kan ik een groep aanmelden?

Scroll naar boven
%d bloggers liken dit: